Polska Orkiestra Radiowa

Historia Polskiej Orkiestry Radiowej sięga lat przedwojennych. Po wojnie, już w 1945 roku orkiestrę objął Stefan Rachoń, skrzypek i dyrygent, kolejno dyrektorami artystycznymi Orkiestry byli: Włodzimierz Kamirski, Jan Pruszak, Mieczysław Nowakowski. Za kadencji Tadeusza Strugały (1990–1993) orkiestra uzyskała dzisiejszą nazwę i przeniosła się do nowej siedziby – Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

W latach 1993–2006 szefem artystycznym Polskiej Orkiestry Radiowej był Wojciech Rajski. W marcu 2007 roku na stanowisko dyrektora artystycznego Polskiej Orkiestry Radiowej został powołany Łukasz Borowicz, który prowadził Orkiestrę do 31 stycznia 2015 r.. Nagrana wspólnie z udziałem Dominika Połońskiego płyta otrzymała w 2007 nagrodę Fryderyka. Sezon koncertowy 2007/2008 Polska Orkiestra Radiowa zainaugurowała koncertowym wykonaniem opery „Falstaff” Verdiego, a w marcu 2008 podczas 12. Wielkanocnego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena wykonała operę „Lodoïska” Cherubiniego przygotowaną pod opieką artystyczną Christy Ludwig. Obie te opery zostały wydane przez Polskie Radio na płytach kompaktowych, a nagranie „Lodoïski” było nominowane do nagród Midem Classical i Fryderyk.

Stało się tradycją, że Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Łukasza Borowicza swoje kolejne sezony artystyczne inauguruje koncertowym wykonaniem nieznanych lub zapomnianych oper polskich kompozytorów. I tak zostały już wykonane: „Maria” Romana Statkowskiego (sezon 2008/2009), „Flis” Moniuszki (dla uczczenia 190. rocznicy urodzin kompozytora w 2009 r.), „Monbar czyli Flibustierowie” Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego (opera przypomniana w 2010 r. po ponad 150 latach od premiery), „Legenda Bałtyku” Feliksa Nowowiejskiego (inauguracja sezonu 2011/2012), „Zemsta za mur graniczny” Zygmunta Noskowskiego z librettem kompozytora wg komedii Aleksandra Fredry (inauguracja sezonu 2013/2014) oraz kolejna opera Moniuszki „Verbum nobile”. Dla uczczenia 100. rocznicy urodzin i 40. rocznicy śmierci Grażyny Bacewicz zostały nagrane jej trzy koncerty skrzypcowe, z solistką Joanną Kurkowicz i „Uwertura” (dla wytwórni Chandos Records) oraz opera radiowa „Przygoda króla Artura” (wydana na CD przez Polskie Radio). Orkiestra zaprezentowała również, z międzynarodową obsadą solistów, operę „Bezdomna jaskółka” Szymona Laksa w oryginalnej wersji francuskiej (po raz pierwszy w Polsce) i balet Karola Rathausa „Zakochany lew” (2010). Nawiązana w 2008 roku współpraca z Wielkanocnym Festiwalem Ludwiga van Beethovena owocuje corocznym udziałem zespołu w cyklu prezentującym podczas koncertów mniej znane opery, które wydawane są także na płytach. Po „Lodoïsce” Cherubiniego zostały wykonane: „Berggeist Spora” (2009), „Euryanthe” Webera (2010), „Maria Padilla” Donizettiego (2011), „Miłość do trzech królów” ( L’amore dei tre re) Italo Montemezziego (2012), „Simon Boccanegra” Verdiego (2013) oraz „Ifigenia na Taurydzie” Glucka (2014).

Radiowe rejestracje utworów Andrzeja Panufnika pod dyrekcją Łukasza Borowicza zostały wydane na 4 płytach wytwórni cpo, w styczniu 2015 wydanie to zostało uhonorowane International Classical Music Award (ICMA). W najbliższym czasie będą kontynuowane nagrania z wybitnymi polskimi śpiewakami. Są już dostępne 2 płyty z Piotrem Beczałą (Orfeo), Mariuszem Kwietniem (harmonia mundi) i z Arturem Rucińskim (Polskie Radio). 2 lutego 2015 na stanowisko Dyrektora Artystycznego Polskiej Orkiestry Radiowej został powołany Michał Klauza.