Krzysztof Kur – tenor – Foto: Jarosław Budzyński

Jego przygoda z muzyką rozpoczęła się w wieku 7 lat. W 1974 r. został przyjęty do Towarzystwa Śpiewaczego „Lutnia” w Warszawie. Z chórami „Lutni” związany był jako solista i chórzysta aż do roku 1990. Później wielokrotnie współpracował z nimi jako gościnny solista .

W 1990 roku ukończył Wydział Wokalny Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu prof Edwarda Pawlaka. W 1996 roku ukończył z wyróżnieniem studia na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu prof. Kazimierza Pustelaka. Również w roku 1996 ukończył studia w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.

Od 1988 roku jest solistą i managerem Filharmonii im. Traugutta – grupy śpiewaków, muzyków i aktorów propagującej polską muzykę, w szczególności patriotyczną. Od 1999 roku – po śmierci jej założyciela Tadeusza Kaczyńskiego kieruje wraz z Ryszardem Cieślą Fundacją Filharmonia im. Romualda Traugutta. Jako jej Dyrektor jest organizatorem Festiwali Pieśni Kompozytorów Polskich, Festiwali Pieśni Europejskiej, Wieczorów z Poezją Polską, Salonów Artystycznych, Festiwali Pasyjnych Crucifixus est, Festiwali Bożonarodzeniowych Incarnatus est

Od 1992 do końca lipca 2017 r. był solistą Warszawskiej Opery Kameralnej. Posiada w swoim repertuarze wiele partii w operach W.A. Mozarta (Scipione w „Il Sogno di Scipione”, Pedrillo w „Uprowadzeniu z Seraju”, Monostatos w „Czarodziejskim flecie”, Don Basilio i Don Curzio w „Weselu Figara”, Podesta w „La finta giardiniera”, Pulcherio w „Lo sposo deluso”, Schauspieldirektor w „Schauspieldirektor”, Biondello w „L’Oca del Cairo”); G. Rossiniego (Lindoro we „Włoszce w Algierze”, Albazar w „Turku w Italii”, Isacco i Antonio w „Sroce złodziejce“), a także G. Donizettiego, P. Czajkowskiego, G. Verdiego, I. Strawińskiego, B. Brittena. Wykonywał również partie w operach barokowych C. Monteverdiego, J.B. Lylly’ego, B. Galuppiego oraz dwudziestowiecznych (partia Harlekina w „Der Kaiser von Atlantis“ Viktora Ullmanna). Brał udział w prapremierowych wykonaniach oper Zygmunta Krauzego: Mocarz w „Balthazarze“ (2001) i Cyprian w „Iwonie księżniczce Burgunda“ (2006), a także oper Bernadetty Matuszczak: Tejrezjasz w „Quo Vadis” (1996), Porfiry – Sędzia śledczy w „Zbrodni i karze” (2008). Śpiewał partie solowe w oratoriach m. in.: w Weihnachts-Oratorium i Magnificat – J.S. Bacha; Stabat Mater i Małej Mszy Uroczystej – G. Rossiniego; Mszy Koronacyjnej i Requiem – W.A. Mozarta; Stworzeniu Świata – J. Haydna.

W latach 2009–2016 współpracował z Operą Bałtycką w Gdańsku gdzie występował w „Weselu Figara” i „Czarodziejskim flecie” Mozarta oraz „Eugeniuszu Onieginie” Czajkowskiego. Współpracował jako solista z Teatrem Wielkim w Warszawie, Filharmonią Narodową, Filharmonią Olsztyńską, Filharmonią Lubelską, Filharmonią Podlaską, Filharmonią Łódzką, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Reprezentacyjnym Zespołem Artystycznym Wojska Polskiego. Brał udział w festiwalach zagranicznych: Rosenheimer Operntage 1997 (Niemcy) gdzie śpiewał w gali operowej oraz wykonywał partię Manostatosa w „Czarodziejskim Flecie” Mozarta i Tiroler Festspiele Erl 1998 (Austria) gdzie wystąpił w partii Mime w „Złocie Renu” Wagnera. We wrześniu 1998 wziął udział w dwóch koncertowych wykonaniach tego dzieła, które odbyły się w Teatro di San Carlo w Neapolu pod dyrekcją Maestro Gustava Kuhna. Nagranie dokonane na tych koncertach ukazało się na płytach CD wydanych w 1999 przez firmę Arte Nova Classics.

Był asystentem reżysera Ryszarda Peryta przy realizacji „Eugeniusza Oniegina“ P. Czajkowskiego (2002) i „Falstaffa“ G. Verdiego (2003) w Warszawskiej Operze Kameralnej.
Od września 2005 końca 2012 roku był Zastępcą Dyrektora Naczelnego Warszawskiej Opery Kameralnej. Od listopada 2016 roku jest Dyrektorem Polskiej Orkiestry Radiowej.

Dokonał nagrań, między innymi dla Polskiego Radia. Wziął udział w nagraniach płyt kompaktowych: „Falstaff“ Giuseppe Verdiego pod dyr. Łukasza Borowicza z Polską Orkiestrą Radiową (live), „Pieśni Kurpiowskie” Karola Szymanowskiego; „Passio Domini Nostri Jesu Christi” Józefa Elsnera pod dyrekcją Jacka Kaspszyka (live); „Męka Pańska według św. Mateusza” Krzysztofa Knittla pod dyrekcją Agnieszki Duczmal; utwory Marcina Mielczewskiego; utwory chóralne (partie solowe) Stanisława Moryty, pieśni legionowe i ułańskie związane z odzyskaniem przez Polskę Niepodległości w 1918 roku, pieśni Powstania Listopadowego, Powstania Styczniowego, Powstania Warszawskiego. Wystąpił w kilku programach muzycznych zrealizowanych przez Telewizję Polską. Koncertował na scenach Niemiec, Holandii, Francji, Włoch, Hiszpanii, Austrii, Szwajcarii, USA, Kanady, Libanu, Omanu i Japonii.